Werkgever moet werknemer beschermen

Het nieuwste Outbreak Management Team advies over mondmaskers leverde volgens Nursing veel reacties op. Conclusie is in ieder geval dat de werkgever de werknemer altijd moet voorzien van beschermende middelen. Het is wellicht nog niet bij beroepen als de thuiszorg verplicht, maar een werkgever kan er wel voor kiezen om dit te doen en zelf voor beschermende middelen te zorgen.

Bekijk het per cliënt

Volgens het Outbreak Management Team (OMT) is het (nog) niet nodig om altijd een mondkapje te dragen in de thuiszorg, blijkt uit het op 12 oktober gepubliceerde advies. Het OMT schrijft dat je zelf moet overwegen om ter bescherming van de cliënt preventief een mondkapje op te zetten, maar om dit wel goed te bekijken per cliënt. Is het echt nodig of niet? Beroepsvereniging V&VN en vakbonden FNV, CNV, FBZ en NU’91 adviseren juist wél altijd preventief een mondneusmasker te dragen, ongeacht waar je zorgt. Hier moet je volgens hen alleen van afwijken als je dat zelf professioneel nodig en verantwoord vindt.

Altijd verstandig

Voor jou als verpleegkundige en de cliënt is het altijd verstandig om preventief een mondmasker te dragen. En niet alleen voor jou, maar ook voor de werkgever. Op het moment dat er een coronabesmetting plaatsvindt en de verpleegkundige geen mondmasker droeg, is de werkgever waarschijnlijk aansprakelijk bij een eventuele juridische procedure. Werkgevers hebben namelijk een zorgplicht. Ze zijn verplicht de gezondheid en veiligheid van werknemers te beschermen en in dit geval hebben ze daar dus niet aan voldaan.

Overleg met je werkgever

Ga in gesprek met je werkgever over het preventief dragen van een mondmasker. Het is namelijk van belang dat de zorg wordt beschermd, zodat de zorg door kan gaan zodra het coronavirus weer om zich heen grijpt. Zonder de zorg kunnen we niks, dus bescherm ze!